DET SOM GÖMS I SNÖ 
säsong 2

– Yellow Birds producenter Eiffel Mattsson och Alexia af Kleen beskriver hur det var att producera en serie mitt i en brinnande pandemi när en hel värld låg nedstängd

Det Som Göms I Snö säsong 2

Detta är delvis en berättelse om att producera ett tungt kriminaldrama mitt i en pandemi i en luftsluss mellan två länder. Det är framförallt en berättelse om teamet bakom produktionen som aldrig varit mer i sina essen.

En oväntad start på en inspelning

”Det är i mars 2020, helgen innan inspelningen skulle starta, när vi får ett samtal om att Litauen kommer att stänga ner sina gränser samma kväll pga Covid-19. Det blev en stor omställning för alla inblandade då vi plötsligt istället för att börja filma, var tvungna att få ut hela teamet ur landet i tid”, säger Eiffel.

”Istället för att börja produktionen i Vilnius som planerat, fick alla plötsligt packa ihop och åka hem till Sverige igen. Sedan började en första fas av planering där vi försökte ställa om schemat så gott vi kunde med given information. Det var en osäker tid då vi inte visste när eller var vi skulle kunna börja. Det var en svår situation som ingen av oss upplevt förut”, säger Alexia.

Den andra fasen i projektet blev att få alla att dra åt samma håll, både kanalen och team för att få igenom projektet på bästa sätt givet den här kaotiska situationen som det ändå var. Samtidigt behövde vi ta samtal om teamets välmående, andra uppdrag och avtalskritiska punkter, det var riktigt svettigt ett tag.

Balansen låg i att ta hand om teamet under produktionsstoppet, medan vi samtidigt var tvungna att planera mot en ny inspelning mitt i en brinnande pandemi.  Det var många olika känslor som vi alla behövde navigera i och förhålla oss till, säger Eiffel.

Relationerna till kreatörer och partners blir avgörande

Ingen visste riktigt hur man skulle tänka eller hur långt man kunde planera framåt. Våra partners var stöttande men hade inte heller svar på alla frågor från början. Det här var nytt för dem också. Med det löd en mycket lösningsinriktad dialog redan från start, tills vi till slut såg ljus i tunneln och kunde sätta en ny inspelningsstart.

I och med att vi inte kunde spela in på vissa platser som planerat och pga tidsbrist var vi, tillsammans med skaparna och seriens exekutiva producenter tvungna att tänka om gällande antal avsnitt. Vilket innebar att huvudförfattarna Hans Jörnlind och Aron Levander snabbt fick skriva om mycket av serien och verkligen tänka igenom vad som skulle vara med. I slutändan när man ser det varma mottagandet av serien från både publik och recensenter, trots att vi gick ner till fem avsnitt, så känns det som helt rätt beslut. Manusförfattarna var som sagt fantastiska och visste tidigt hur de kunde lösa det. Det var lite speciellt att jobba så pressat att få ihop det, men vilken pay-off när det går igenom.

Att producera i en pandemi

 

Vi på Yellow Bird hade fem pågående produktioner under 2020 och ”Det Som Göms i snö” var den enda som spelades in delvis utomlands, alla andra spelades in i Sverige. Så det fanns olika förhållningssätt eftersom Sverige ganska länge inte hade restriktioner under 2020, så de andra produktionerna kunde pågå relativt vanligt, förutom covid-test osv. Medan vår produktion hade andra typer av utmaningar, resekorridorer, stängda gränser mm. Förutom bra dialog med kreatörer, kanaler och med Litauen, så hade vi nära kontakt med myndigheter inblandade på båda sidor. Gemensamt var att det fanns någon slags ”vi-vill-lösa-det-här-växel”, vi vet bara inte hur morgondagen ser ut. Och det lönade sig, om man ska jämföra Litauen med andra länder så var de bland de första som tidigt sa att de måste hitta en lösning så de kan få i gång ekonomin igen, och filmbranschen var en av de första sektorerna som de kunde satsa på.

Perspektiv, stresstålighet och stöd i varandra

 ”Vi båda hade samtidigt andra inspelningar och jag minns att vad som än hände i det andra projektet så blev jag inte ens stressad” säger Alexia och skrattar. Snacka om att få perspektiv och en helt annan skärpa i en brinnande pandemi.

”Vår relation som producenter på projektet testades på olika sätt, men det som funkade bra var att vi kunde komplettera varandra. Jag kunde koncentrera mig mer på produktionsapparaten och Alexia kunde koncentrera sig mer på den kreativa processen samtidigt hade vi en ständig dialog både med varandra och med teamet. ”Det var tydligt vem som tog vilken boll, det var skönt,” säger Eiffel.

Att våga möta tittarna

Vi var nervösa för hur våra ändringar och hur projektets förutsättningar skulle mottagas av tittarna, men vi valde att lita på vår magkänsla och kompetens. Det fanns en stark längtan hos tittarna till en andra säsong och givetvis ville alla veta om hur Peters resa skulle bli och den får de svar på i den här säsongen.

 

”Från säsong 1 till säsong 2 är vi ett nästan helt nytt team och vi var tvungna att filma utomlands. Efter en så hyllad första säsong är det som gjort för att vi ska få ris. Tänk om det syns att det inte är Stockholm, vad gör vi då? Det var min mardröm. Men vårt team såg till att allt höll samma höga nivå som i säsong 1, vilket märktes i varje steg av processen” säger Alexia.

 

”Det underbara att få arbeta med skaparna av serien Aron Levander och Hans Jörnlind, är att de är så lyhörda till produktionens förutsättningar utan att tumma på höjden i berättelsen. När de visste att vi inte kunde återbygga hela polishuset fick de istället inspiration och satte polisgruppen i en sliten lokal, som en squashhall… vilket landade helt perfekt och till och med lyfter scenerna i serien. Ia Langhammer och Robert Gustafsson fick någonting att spela på och den kemin som de har lyfts upp och det höjer innehållet.” säger Eiffel.

 

De känner karaktärerna. Allt detta är tack vare dem och regissörerna Kristian Petri och Camilla Strøm Henriksen. Vi har turen att arbeta med kreatörer som tycker att det var kul att höja ribban.” säger Alexia

Under tryck blir kol till diamanter

”Tidspressen och den sjukt svåra situationen vi hade i början av inspelningen vägdes sedan upp av utrymmet att verkligen kunna ta oss gott om tid för efterarbetet vilket var tvärtemot hur det brukar vara - men kanske för att vi i detta projekt fick göra allt annorlunda under enorm press var det den magiska ingrediensen som behövdes. Vi har blivit så överväldigade över mottagandet och alla fina ord vår produktion fått och kommer verkligen ha med oss de nya perspektiven i alla kommande produktioner. Nu i efterhand borde vi kanske ha gjort en dokumentär om hela produktionsarbetet” säger Alexia och Eiffel skrattar.

Här är produktionsteamet bakom Det Som Göms I Snö säsong 2:

Directors
KRISTIAN PETRI
CAMILLA STRØM HENRIKSEN

Writers
ARON LEVANDER
HANS JÖRNLIND
ANNA PLATT

Based On An Idea By
LEIF GW PERSSON

Cast:
ROBERT GUSTAFSSON
IA LANGHAMMER
LOUISE PETERHOFF
CHRISTOPHER WAGELIN
SAMUEL FRÖLER
PETER GARDINER

Casting:
CATRIN WIDERYD

DOPs
MIKAEL LINDSTRÖM
LINUS EKLUND, DFF

Production Designer:
RASMUS THJELLESEN

Costume Designer:
MIA ÖGREN

Make Up:
LINDA BOIJE AF GENNÄS
VILMA GARLIAUSKIENE

Composer:
KÅRE BJREKØ

Sound Designer:
JONAS MATSCH JANSSON

Editors:
DINO JONSÄTER, SFK
PABLO LABANINO, SFK
TOVE LAMM STRÅHLE, SFK

Executive Producers:
STEFAN BARON
ULRIKA BOKSTAD
LEIF GW PERSSON
JON PETERSSON
CAMILLA RYDBACKEN
NICLAS SALOMONSSON

Line producer:
PETER ONSMARK

Producers:
ALEXIA AF KLEEN
EIFFEL MATTSSON

Premiärdatum

Det Som Göms I Snö s2 är en serie i 5 delar med premiär på Viaplay 19 september 2021.

Close Menu