Den 19 mars har den nya polisserien Huss premiär på Viaplay.

Först ut av fem filmer är “Aspiranterna” och serien tar avstamp i Helene Turstens berättelser om polisen Irene Huss, men den här gången handlar det om hennes dotter – Katarina Huss, som går i sin mammas fotspår.

Producent Daniel Gylling berättar om hur det är att väcka liv i en vilande karaktär, och att spela in film när en pandemi slår till.

Irene Huss blev filmpolis redan 2007 i en serie filmer om 2 säsonger som nådde en bred publik, både i Sverige och internationellt.
Trots succén blev det då ingen fortsättning. Men idén att återuppta berättelsen har legat och grott sen dess och redan 2016 undrade Viaplay om det inte var dags att låta henne återvända.

Yellow Birds Daniel Gylling, som var en av producenterna för Irene Huss, påbörjade då arbetet med att skapa en fortsättning.

Men hur gör man när man ska låta en karaktär återuppstå efter så lång tid?

Yellow Bird och kanalen var överens om att det krävdes någon form av reboot.

Tanken på att skapa en ung Huss uppstod.

Jörgen Bergmark kopplades tidigt in på projektet för att utveckla det nya konceptet som skulle handla om en nyexaminerad polis. För att komma åt kärnan och kårandan pratade de under arbetets gång med flera yrkesverksamma poliser, men även med personer som slutat arbeta inom polisen och som kanske vågade vara lite mer frispråkiga.

-    Vi var ute efter den inofficiella versionen av att börja arbeta som polis, berättar Daniel Gylling.

NY KARAKTÄR I EN BEKANT VÄRLD

Länge handlade manuset om Irene Huss som ung, ungefär som i Young Wallander. Men efter diskussion med den nya samarbetspartnern i Tyskland ZDF kläcktes idén att istället låta serien följa Irenes dotter – en helt ny karaktär men med ett känt namn.

-   Det är inte Irene Huss utan Katarina, det låter oss behålla varumärket Huss men med en tydlig markering om något nytt, säger Daniel.

Peter Lindblom kopplades tidigt på och han och Jörgen tog tillsammans med några ytterligare författare fram storylines för säsongen. Hans Jörnlind och Anna Platt kom sedan in som manusförfattare tillsammans med Peter och Jörgen.

Jörgen Bergmark har varit med hela vägen och står tillsammans med Annika Appelin för regin.

-    Under hela produktionsgången, från utveckling till inspelning har vi haft ett jättebra samarbete med Viaplay, ZDF och Discovery, säger Yellow Birds VD Stefan Baron

CAST 

Rollen som Katarina axlades av Karin Franz Körlof

-    Vi kände ganska tidigt under provfilmningen att Karin var rätt för rollen. Hon är en fantastisk skådespelerska som har hela registret, säger Daniel och fortsätter – Extra roligt blev det också när vi senare upptäckte att Karin är uppvuxen utanför Göteborg.

En scen filmades när på i grannhuset till Karins föräldrahem.
Då dök plötsligt Karins föräldrar upp och besökte inspelningen.

Karin filmade i princip alla 115 inspelningsdagar och var i stort sett med i varenda scen.

-    Jag upplever att filmerna inte är förskönande och det var det som lockade mig med manuset. För mig personligen är krim en helt ny genre och rollen skiljer sig från allt jag tidigare gjort. Nu ser jag fram emot premiären och hoppas att tittarna kommer uppskatta filmerna, berättar hon själv i en intervju med Expressen.

Som mamma Irene Huss castades Kajsa Ernst.
Mamma Irene, som nu blivit chef inom polisen, är mycket skeptisk till att hennes dotter valt polisyrket.

-    I Kajsa hittade vi den perfekta balansen mellan att ömma för sin dotter men samtidigt vara tuff och motvilligt inställd till sin dotters yrkesval, säger Daniel.

PLATSENS BETYDELSE

I Huss är miljön och platsen viktig, Göteborg bär en stor del av berättelsen.

–    Det är Göteborg – på gott och ont. Göteborgsandan och stadens atmosfär var vi ute efter, säger Daniel Gylling.

En av huvudkonflikterna i Huss är därför inspirerad av Göteborgskravallerna 2001. En liknande händelse i serien har skakat om både staden och polismyndigheten och leder till misstroende mot cheferna och ledningen. Temat löper genom hela säsongen och har en stor betydelse för upplösningen.

Location för polishuset visade sig vara en riktig lyckoträff. I Volvos gamla övergivna lokaler fick produktionen tillgång till
44 000 kvm att disponera. Här fanns inte bara kontorslandskap utan idrottshall, matsal, garage och till och med ett labb.

–    Det var övergivet men inte helt tömt, det fanns skräp kvar i papperskorgar och gamla datorer på skrivborden. Nästan lite film-apokalyptiskt, slitet, nedgånget och helt perfekt! berättar Daniel Gylling.

SÅ KOM CORONA

Huss hade inspelningsstart i oktober 2019, i en värld som såg betydligt annorlunda ut än den vi har fått vänja oss vid det senaste året.
Halvvägs genom produktionen utlyste WHO internationellt hälsonödläge när coronapandemin var ett faktum.
Att fortsätta arbeta och spela in film är långt ifrån en självklarhet när land efter land stängs ner.

Idag har branschen lärt sig arbeta trots coronarestriktioner, med tydliga handlingsplaner och strikta rutiner, men då under våren 2020 fanns inte ens möjligheten att göra tester.

-    Minsta symptom och man fick inte komma till jobbet, vi hade i snitt fem personer ur ordinarie team borta varje dag.

Tur i oturen var det sällan problem att hitta vikarier, eftersom så pass många produktioner runt om i landet ställdes in stod många filmarbetare arbetslösa.

Men fastän det rådde stor osäkerhet under produktionen kommer publiken inte märka att halva serien är inspelad under en brinnande pandemi.

Trots att en skådespelare var sjuk och borta i två veckor behövde ingenting strykas tack vare att inspelningsplanen kunde kastas om.

En stor utmaning var scener med folksamlingar. En begravning i en fullsatt kyrka fick skrivas om till att utspela sig utomhus och när Landvetter flygplats låg öde och folktom kom hjälpen från en hyrbilsfirma som körde dit cirka hundra bilar och ställde på parkeringen.

Samtidigt som den övervägande känslan i teamet var att det var angeläget att fortsätta arbeta fanns där naturligtvis en påtaglig nervositet. Här fick linjeproducent Olle Wirenhed och producent Daniel Gylling en viktig uppgift i att lugna. Att visa stor närvaro och att i möjligaste mån svara på frågor i en tid där ingen egentligen visste någonting.

-    Vid sådana här tillfällen märker man hur mycket som är psykologiskt. Det är viktigt för människor att känna att man lyssnar på dem. Det har varit väldigt lärorikt och tack vare bra sammanhållning och ett oerhört bra team har vi gjort en fantastiskt serie med filmer, säger Daniel Gylling.

PREMIÄRDATUM

19 mars Viaplay

SYNOPSIS 

Som nyutexaminerad polis måste Katarina Huss visa sin lojalitet och att hon hör hemma inom polisen. Hon anar dock snart att något inte är som det skall inom gruppen.

Vad hände egentligen under kravallerna för ett år sedan? Vad har hennes mamma Irene för roll i det?

Till slut hamnar Katarina inför ett val: att vara lojal mot sanningen eller mot poliskåren.

De fem filmerna är ”Aspiranterna”, ”Korrigeringen”, ”Gisslan”, ”Sveket” och ”Kravallerna”. 

PRODUKTIONSINFO

Konceptuerande regissör är Jörgen Bergmark och för regi står även Annika Appelin.

För manus står även Peter Lindblom, Anna Platt och Hans Jörnlind.

Förutom Karin Franz Körlof och Kajsa Ernst medverkar Filip Berg, Kardo Razzazi och Anders Berg i serien.

”Huss” produceras av Daniel Gylling på Yellow Bird. Filmerna är en samproduktion mellan Nordic Entertainment Group, Yellow Bird, ZDF, ZDF Enterprises, Fälemark film och Discovery. Serien distribueras internationellt av ZDF Enterprises.

Close Menu