Kiruna och kirunaborna bärande i nya säsongen av Rebecka Martinsson

– Yellow Birds Daniel Gylling berättar om inspelningen av Rebecka Martinsson Säsong 2

Den andra säsongen av Rebecka Martinsson har haft premiär på Cmore och premiärade på TV4 den 6 maj 2020. Serien är baserad på karaktärerna ur Åsa Larssons bokserie och har i denna säsong Sascha Zacharias i huvudrollen som Rebecka. Säsong två är uppdelad i fyra kriminalfall uppdelade på  åtta avsnitt. Kiruna står även denna gång som en bärande del av känslan i berättandet. – Genom att lära känna kirunaborna lär man även känna Rebecka och hennes mekanismer, berättar Yellow Birds producent Daniel Gylling.

Sascha Zacharias slog igenom i TV4-serien Skilda världar i rollen som ”Stina” på 1990-talet innan hon flyttade till Italien 1999. Där har hon medverkat i ett stort antal filmer och tv-serier. Sedan hon kom tillbaka till Sverige har hon spelat i Modus (2015), Beck (2016) och Sommaren med släkten (2017). Rollen som Rebecka Martinsson blir hennes första stora huvudroll sedan flytten tillbaka till Sverige från Italien.

Daniel Gylling berättar att det finns en viss nervositet att ta sig an en andra säsong; särskilt efter en första som gjorde succé. 

Att kunna förvalta arvet från böckerna och samtidigt bygga på första säsongens succé är inte gjort i en handvändning, säger han och ler. 

Den här säsongen var författaren Åsa Larsson med i manusarbetet tidigt på ett sätt som Daniel Gylling aldrig tidigare varit med om. Tillsammans med manusförfattarna Karin Arrhenius och Oscar Söderlund skapades den nya säsongen.

Åsas ödmjukhet som författare inför en manusprocess gjorde arbetet till en magisk upplevelse. Genom våra gemensamma idéer om hennes värld och karaktärer lyckades vi dels med att samarbeta på ett sätt som kan vara svårt men samtidigt skapa manus som är djupt förankrade i känslan från böckerna samtidigt som det är innovativt och nytt för säsongen. Allt utan att tappa känslan och bildspråket vi etablerade i första säsongen, berättar Daniel.

Magin och originaliteten i Kiruna

–  Det finns något obeskrivbart i att arbeta i den miljön som Kiruna med omnejd bjuder på, och att få lära känna människorna så nära inpå under en såpass lång tid som inspelningen varar, säger Daniel. 

Åsa beskriver orten och dess invånare så varmt, djuplodat och med en sån kärlek att det är svårt att förstå innan man själv verkligen kan uppleva det på plats. Vidderna och naturen gör något med en som storstaden aldrig kan tävla med och människorna är varma och kanske lite mer annorlunda som individer än på ett sätt som innerstaden sällan tillåter. Genom att lära känna kirunaborna lär man även känna Rebecka och hennes mekanismer. 

– Vår castare Sara Törnqvist som vi även jobbade med i första säsongen har gjort ett enastående arbete som vanligt men just denna gången har hon verkligen lyckats identifiera det som utmärker människorna i Kiruna, säger Daniel. På det skulle vi även hitta den nya huvurollsinnehavaren som skulle kunna förvalta Ida Engvolls insats men samtidigt sätta sin nya prägel på Rebecka, och här har Sara gjort ett magnifikt jobb med att casta Sascha.

Logistiskt utmanande och stark familjekänsla

Till och med att reka en location är annorlunda i Kiruna berättar Daniel.

– När vi rekar annars räcker det med att kolla in tex huset men i Kiruna så måste man ta sig tiden, dricka en kopp kaffe och prata med människor vilket till en början var ovant för oss ur ett tidsperspektiv men det gav så mycket mer och hjälpte oss att förmedla traktens och människornas djup och värme, berättar Daniel och fortsätter:

Vi bodde alla på samma hotell i nästan sex månader och även om de flesta inspelningar sammansvetsar teamet så blir det på en helt ny nivå av att bo så nära varandra så långt bort från våra vanliga liv. Vi fick se mer nyanser av varandra och jag kan ärligt säga att vi verkligen blev som en familj med allt vad det innebär, säger Daniel och skrattar. “Att vakna upp varje morgon med naturen så långt ögat kan nå är en helt magisk känsla. 

Men avståndet till huvudstadens resurser och möjligheter krävde också en helt annan nivå på planeringen och logistiken. En enkel produktionsteknisk lösning som annars hade krävt några timmars planering och genomförande tog istället flera dagar med transport och liknande.

Snöbrist

Vädret gjorde sig konstant påmint på ett helt nytt sätt och att vara så nära människorna och hur de direkt påverkas av klimatförändringarna var drabbande bortom storstadens brus. 

 

– Visst är vädret alltid en aspekt vad gäller inspelningar och produktioner men vi har aldrig tidigare varit så påminda om hur klimatförändringarna skapar ett nyckfullt väder. Under inspelningen av första säsongen hade vi mycket snö och kunde lita på hur vädret skulle bli några dagar framåt men i år fanns det inte tillräckligt med snö för att täcka vissa scener så vi fick åka till Riksgränsen för att få ihop det hela. Det blev så påtagligt hur klimatet är en så mycket större del för människorna i Kiruna på ett sätt som storstadsbor inte upplever lika direkt. 

 

Att få tillbringa så mycket tid i Kiruna och med människorna och i dess natur var min absolut största personliga behållning säger Daniel innan han skyndar till att spela in sista scenen för HUSS. 

Filmningen skulle ske under vintermånaderna och eftersom säsongen blir allt kortare var de 8 x 45 minuters avsnitten tvungna att spelas in på korta 10,5 veckor. Januari-Mars 2019.

Rebecka Martinsson produceras av Yellow Bird, på uppdrag av C More och TV4. Serien är en samproduktion med Filmpool Nord i samarbete med ARD Degeto. Bakom regin står Fredrik Edfeldt och Andrea Östlund. Manusförfattare är Karin Arrhenius och Oskar Söderlund. Åsa Larsson har varit en del av manusgruppen. Serien består av fyra kriminalfall uppdelade på åtta avsnitt.

Synopsis

Det har gått ett par år sedan Rebecka Martinsson flyttade tillbaka till Kiruna och hennes tvivel kring om hon verkligen passar in har tilltagit.

Rebecka har flyttat till sin farmors hus med hunden och grannen Sivving som enda familj. Mestadelen av Rebeckas tid läggs på jobbet och hon visar gång på annan att hon är en resurs att räkna med när fall efter fall drabbar samhället. Fall som blir både känslomässiga och professionella prövningar för både Rebecka och hennes kollegor.

I Kiruna finns inte bara jobbet. Krister, som hon haft en relation med har träffat en annan, Elin, och de verkar seriösa. Sivving, hennes granne börjar bli gammal och sjuk. Han ska väl inte gå och dö? Samtidigt bär Rebecka på en stor skuld, vad hände med hennes mamma och pappa? Rebecka närmar sig sanningen och tvingas möta det trauma som en gång fick henne att flytta.

Samtidigt gör Rebeckas tidigare liv sig påmint. Hennes gamla kollega Maria Taube försöker locka Rebecka till Stockholm. Där finns även Måns som inte tvekar att sätta krokben för Rebeckas planer.

Rebecka tvingas inse att man aldrig kan fly ifrån sig själv och måste hon ta sig an sitt svåraste fall hittills: sig själv.

Produktionsinfo:

Baserat på karaktärer skapade av Åsa Larsson

Producent:Daniel Gylling

Produktionsbolag:Yellow Bird Sweden

Regissör:Fredrik Edfeldt, Andrea Östlund

Manusförfattare: Karin Arrhenuis, Oskar Söderlund, Åsa Larsson

Medverkande: Sascha Zacharias, Eva Melander, Thomas Oredsson, Jakob Öhrnman, Ardalan Esmaili, Tomas Åhnstrand, Bill Hugg, Lars Lind, Ville Virtanen, Gunilla Röör, Samuel Fröler, Jakob Hultcrantz Hansson, Tove Edfeldt, Agnes Westerlund Rase, Wilmer Wenngren, Vida Björström, Wilhelm Häggroth, Mirja Turestedt, Henrik Gustafsson, Caroline Johansson Kuhmunen, Per Burell, Kicki Bramberg, David Arnesen, Helena Lindegren, Gunilla Abrahamsson, Emma Broomé, Martin Sundbom, Anders T. Andersen, Lucas Grimstedt, Erik Lönngren, Katja Simma, Robert Bengtsson, Lars Arentz-Hansen, Johan Hafezi, Axelle Axell

Close Menu