TVÅ SYSTRAR
ett viktigt men också fragilt systerskap

– Yellow Birds producent Alexia af Kleen berättar om produktionen TVÅ SYSTRAR

SÅ BÖRJADE DET HELA

Yellow Bird har sedan länge satsat på bokrättigheter och så var även fallet med Två Systrar. Berna Levin och Marianne Grey såg potential till en tv-serie i “Försoningen”, Hannah Widell och Amanda Schulmans första bok och valde därför att tidigt köpa en option på film- och tv-rättigheterna. När producent Georgie Mathew kom i kontakt med regissör Julia Lindström så utvecklades en pitch tillsammans med utvecklingsproducent Emelie Franc, vilket senare såldes till Viaplay. Cecilia Forsberg och jag kom in som producenter när Viaplay var ombord som beställare och manus skulle utvecklas utifrån denna pitch.

Det som var annorlunda med den här berättelsen till skillnad från andra Yellow Bird-produktioner var att det inte var crime eller en thriller; utan en historia som är helt relationell och med fokus på ett kvinnligt narrativ. I ett växande medielandskap som efterfrågar alla typer av genre kändes det spännande för Yellow Bird att utforska denna typ av story.

Att bygga en berättelse av en berättelse

Emelie Franc satte tänderna i böckerna för att hitta frön för rivaliteten, mörkret, kärleken och lojaliteten som döljer sig under en glossig yta; och hon fann mycket som sedan Julia Lindström och resten av teamet kunde börja bearbeta för att göra produktionen i äkta Yellow Bird anda. Sedan när Julia tog in norska manusförfattaren Amy Black Ndiye (som hon tidigare hade arbetat med på TV2 webserien ”Hjerteslag”) tog manusarbetet fart och greenlight gavs av Viaplay inom ett år från att de börjat skriva. Manusarbetet resulterade i den säsong som nu är aktuell.

Att skiva manus från befintliga böcker är en sak, men att den berättelsen dessutom är baserad på två individer som finns på riktigt är en helt annan. Julia och Amy lade mycket arbete på att utveckla karaktärerna och deras dramaturgiska uttryck genom säsongen - utan att tappa fotfästet i grundberättelsen - men med fokus på deras artistiska tolkning.

Det var i det arbetet vi kunde se säsongen utveckla sig sakta.

Att se en säsong

Vi började arbeta bakifrån. Var slutar säsongen? När slutscenen var satt började vi arbeta med starten - Spoiler alert, men vi visste att systrarna skulle dras isär för att till slut välja varandra – genom att Alicia skulle rymma från sitt bröllop med Vanessas hjälp. Det var målbilden: att vi skulle få goosebumps när vi tänkte på slutscenen och allt som lett upp till den.

 

 

Att utgå från befintliga böcker och människor

 

 Vi gav Julia kreativ frihet att dra ut svängarna dvs tolka fritt, vilket är det vi har gjort. Vi har utgått från böckerna men också dramatiserat händelser så att det ska passa i rutan. Trots att de till viss del är grundat i deras liv, så har vi alltid fokuserat på att utgå från karaktärerna Vanessa och Alicia i böckerna. Vi har grundat berättelsen i deras olikheter, vad de båda går igenom och varför de beter sig som de gör. Karaktärerna och vad man kan förvänta sig av dem är vad som har styrt handlingen. 

image

Systerskapet står i centrum

 

 

När vi började var det tydligt att det som särskiljer denna bok från andra är deras systerskap och att det var det som skulle stå i centrum för tv-serien. Hur viktigt systerskapet är för dem men också hur fragilt det är så fort andra relationer (läs killar) kommer emellan.

Vi pratade om när Philip kommer in i rummet, vad händer då? Hur förändras hon? Det tyckte vi var intressant dynamik att man är på ett visst sätt tills en extern blick kommer i vägen, vad händer då? Det är lite det som händer med systrarna i böckerna. Att de är sig själva närmast men de också är otroligt beroende av varandras stöd och kärlek. Vi ville leka med de roller de haft för varandra genom barndomen och deras halvvuxna liv; hur de lyft och burit varandra – likväl som de stundtals också varit varandras största rivaler. Det var en intressant dynamik att dissekera och bygga upp genom Julias manusarbete.

Att spela in de olika versionerna av Stockholm

Vi hade ett fantastiskt bra team, från scenograf Sanna Öhman Spjuth, kostymör Agnes Varhelyi och maskör Yenifer Rojas Sanchez som tillsammans med Julia fick skapa dessa två världar; så att Stockholm speglades olika beroende på vilken syster vi följde. Å ena sidan coola poppiga södervärlden, där Vanessa lever och andra sidan Alicias Östermalmsvärld, där allting är lite upphöjt. Det blev en ganska speciell stil. Realistiskt men ändå med en twist.

 

Specifika miljöer

Miljöerna är Julia Lindströms bildvärld. Julias särskilda egenskap som regissör är att hon är otroligt filmisk. Att förvandla en scen med ”vanlig möhippa” till en Marie Antoinette inspirerad fest som plötsligt blir en hommage till Sofia Coppola är genialiskt tyckte vi.

Det är hennes stil och känsla ut i fingerspetsarna. Det och det hårda arbetet från vår kostymör och scenograf som gör det till någonting nytt och intressant. Julia och scenografen Sanna har jobbat tillsammans tidigare och därmed utvecklat ett eget uttryckssätt – en stil som de nu kunde spinna vidare på i den här produktionen.

 

Ari Willey, seriens DOP har därefter höjt nivån på bildmaterialet ytterligare från det. Så att det blev än mer upphöjt, annorlunda. Till en helt egen stil.

Musiken är gjord av Studio Barnhus, som är mer elektronisk vilket vi tyckte var så passande för Stockholmskänslan av produktionen. Kornél Kovács och Petter Nordqvist

har skapat något vi känner inte gjorts förut; som är coolt och innovativt som passar berättande.

Julias egen stil

Nyskapande

Julia kallar sin stil för Dark Poetic Power Trash. Hon har sina bilder, sitt berättande och hon har ett helt eget sätt att göra saker lite smutsigt och glansigt på samma gång. Vilket ses tydligt i hennes kortfilmer. Det här är hennes första längre tv-serie. Hon har gjort kortfilmer, novellfilmer och en webbserie i Norge. Man kan se i hennes tidigare verk att det skulle bli något liknande. Jag tycker verkligen hon har tagit det med sig i det här.

Första produktionerna. – samtidigt

Den här och Det Som Göms I Snö var mina första produktioner i roll av producent, men utveckling av manus och story har jag tidigare arbetat med på olika sätt. 


Vad har varit mest lärorikt för dig som producent

Eftersom jag gjorde en annan tv-serie parallellt som att Två Systrar var i produktion och inspelning var det ansträngande men också spännande att de är så olika. Varje produktion är förutom story, både som ett eget projekt, företag, och samtidigt en familj. Det beror väldigt mycket på berättelsen och teamet och med Två Systrar blev det en väldigt speciell stämning på set just för att var det var i Stockholm (det är inte ofta man filmar allting där de flesta bor), det var en regissör för alla avsnitt, som dessutom skrivit alla manus. Och det var en nysatsning för YB och inte det typiska crimedrama som Yellow Bird brukar göra. 



Visa en värld innan pandemi - mitt i en pandemi

Största Utmaningen

Covid var den största utmaningen. Allt från sjukdomsfall, dagliga tester, restriktioner på locations etc. och att reglerna ändrades från dag till dag. Så vi hade alla manus på plats, alla skådespelare på plats, det var bra tidsmässigt och vi hade tid för efterbearbetning i klipprummet. Men det var just inspelningen mitt i pandemi som var tuff. 

Vi kunde inte ha lika många statister, vi fick testa alla statister varje dag. Också bara oron att folk skulle bli sjuka eller sprida det. Så det var väl det som var mycket krismöten från dag till dag. Eftersom folk gick hem också, om man jämför med Det som göms i snö där alla var i Litauen och isolerade så levde folk ändå vanliga liv här vid sidan om produktionen. Just kanske på grund av pandemin var vi tvungna att planera ännu mer än brukligt och inkludera andra aspekter i planeringsarbetet - och det gjorde oss stränga med att hålla både tidsplan och budget.

Casting

Synkronicitet i casting

Tillsammans med castare Tusse Lande visste vi tidigt att vi väldigt gärna ville ha Julia Ragnarsson, då vi även hört från hennes agent att hon läst böckerna och var intresserad. Först tänkte vi att det var hon som skulle spela Alicia, för hon är väldigt lik Amanda Schulman men efter många provfilmningar insåg vi att hon skulle vara himla bra som den här starka Vanessa-karaktären mer än den här fragila Alicia-karaktären så det var en rolig överraskning. Tillsammans med Dilan Gwyn märkte vi direkt att de blev en underbar kombo.

Och just att få vara med från allra första början från idé till att manusen var på plats och att regissören castar de manus hon skrivit- då ser man plötsligt hur det blir på riktigt. Då kunde Julia skriva om en scen, för att se om det inte landade så det var kul att få. Så är det inte i de flesta andra projekt. Då är det en manusförfattare och sedan är det en regissör som tar över, men här var det samma person som var med från ax till limpa.

Det är inte alla regissörer som kan skriva manus på det sättet. Julia skrev tillsammans med Amy men hon hade final say på alla avsnitt. Hon var väldigt nära materialet.  Det var väldigt kul att få vara med och se det, hur det kommer till liv från en idé.

Dubbelproducentdebut i brinnande pandemi

Det känns lite som jag gjort lumpen, sedan hade jag såklart Cecilia Forsberg, men hon hade också två produktioner och så hade jag Eiffel Mattsson på Det Som Göms I Snö, men absolut, jag tror alla känner att det var lite militärtjänst det senaste året att producera.

Här är produktionsteamet bakom Två Systrar

Director
JULIA LINDSTRÖM

Writers
JULIA LINDSTRÖM
AMY BLACK NDIAYE

Based on the book series by:
AMANDA SCHULMAN 
HANNAH WIDELL

Cast:
JULIA RAGNARSSON
DILAN GWYN
HANNES FOHLIN
DAVID LARSON
HELMON SOLOMON
JULIUS FLEISCHANDERL
HAPPY JANKELL
PABLO LEIVA WENGER
LEONORE EKSTRAND
JENS HULTEN
LIA BOYSEN

Casting:
TUSSE LANDE

DOP:
ARI WILLEY FSF

Production Designer:
SANNA ÖHMAN SPJUTH

Costume Designer:
AGNES VARHELYI

Make Up:
YENIFER ROJAS SÁNCHEZ

Composers:
PETTER NORDKVIST
KORNÉL KOVÁCS

Sound Designer:
JOHAN PETTERSSON

Editors:
BJÖRN KESSLER SFK
HANNA STORBY SFK
SIMON FRIDH

Executive Producers:
STEFAN BARON
GEORGIE MATHEW
JON PETERSSON
CAMILLA RYDBACKEN
FILIPPA WALLESTAM

Producers:
ALEXIA AF KLEEN
CECILIA FORSBERG BECKER

Premiärdatum

Två Systrar är en serie i 8 delar och har premiär på Viaplay 5 september 2021.

Close Menu